Home Sanatate Cum sa iti formezi obiceiuri sanatoase de viata in mai putin de 21 de zile

Cum sa iti formezi obiceiuri sanatoase de viata in mai putin de 21 de zile

Ideea ca ai nevoie de 21 de zile pentru instaurarea obiceiurilor sanatoase este doar un mit nejustificat. Unii oameni au nevoie de 18 zile, in vreme ce altii au reusit sa isi automatizeze obiceiurile noi abia dupa 66 de zile.

Ideea este ca timpul necesar pentru formarea obiceiurilor sanatoase variaza de la o persoana la alta si depinde de multi factori. Poate fi vorba despre complexitatea obiceiului, de cat de constant poate fi adoptat in rutina zilnica si de multe alte aspecte.

Cu alte cuvinte, nu exista un interval de timp unic pentru formarea unui obicei de viata sanatos. Formarea obiceiurilor sanatoase este un proces de durata si personal. Intelegand, insa, cum functioneaza, vei dobandi capacitatea de a-ti schimba comportamentul si de a-ti crea obiceiuri sanatoase.

Iata cativa pasi care te vor ajuta sa iti construiesti obiceiuri de viata sanatoase si de durata.

Stabileste comportamentul specific pe care vrei sa il transformi in obicei

Daca vei alege obiective generale de genul “sa mananc mai sanatos”, va fi greu sa evaluezi progresul. Stabilind, insa, obiective si comportamente specifice, usor de urmarit, transformarea acestora in obiceiuri devine mai usoara.

Prin urmare, alege sa sa iti stabilesti obiective de genul “mananca un mar in fiecare dimineata” sau “mananca o portocala in zilele de luni, miercuri si vineri la ora 15”. Astfel va fi mai usor sa evaluezi reusita si atingerea obiectivului.

Stabileste un obicei realizabil

Fiecare obicei nou pe care vrei sa il stabilesti trebuie sa fie realist si usor de gestionat. Altfel spus, ar trebui sa fie usor sa il introduci in rutina zilnica si sa nu interfereze cu viata ta obinsuita.

Secretul mentinerii obiceiurilor sanatoase consta in etapizarea lor in obiectele mai mici, usor de realizat. De exemplu, daca nu ai mai ridicat greutati niciodata, ar fi nerealist sa iti propui sa devii culturist in 21 de zile! Insa, doua antrenamente pe saptamana sunt obiective realiste.

Nu uita ca succesele mici duc la succese mari si, cu cat distanta dintre momentul actual si cel in are s-a instaurat obiceiul este mai mica, cu atat va fi mai probabil sa reusesti.

Stabileste cum il vei atinge

Odata ce ai clarificat care este obiceiul sanatos pe care vrei sa il adopti, mai ramane sa stabilesti un plan de actiune prin care sa il atingi. Fixeaza pasi mici care sa te ajute sa monitorizezi noul comportament si fii cat mai exact in conturarea obiectivului.

De exemplu, daca vrei sa instaurezi obiceiul de a manca un mar in fiecare dimineata, nu uita ca va trebui sa le ai la indemana si, prin urmare, sa le cumperi regulat. Prin urmare, planul tau trebuie sa includa cu aprovizionarea adecvata.

Asociaza comportamentul cu un anumit moment al zilei

Alege un moment al zilei sau un indiciu recurent care te poate determina sa actionezi. Astfel, va fi mai usor sa ramai consecvent in obiceiul tau si sa il pastrezi pe termen lung. De exemplu, poti stabili sa ai o rutina de 15 minute de exercitii fizice, in fiecare zi, dupa ce copiii au plecat la scoala. 

In scurt timp, acest lucru va deveni un impuls automat si vei ajunge sa actionezi fara sa te mai gandesti foarte mult si va avea ca rezultat angajarea intr-un comportament benefic.

Ofera-ti recompense

Cand vrei sa formezi noi obiceiuri, este esential sa simti ca esti recompensat. Astfel, te vei simti mai motivat sa perseverezi si sa repeti actiunea. De exemplu, daca vrei sa iti construiesti obiceiul de a face jogging in fiecare dimineata, te poti recompensa cu o actiune care iti aduce satisfactii cum ar fi un moment de relaxare intr-o cada cu bule. De asemenea, poti alege sa asculti muzica sau emisiunea preferata in timp ce pregatesti masa.

Proiecteaza-ti conditiile necesare pentru succes

Cand vine vorba despre instaurarea unor obiceiuri noi, conditiile in care actionezi sunt esentiale si pot face diferenta intre succes si esec. De exemplu, daca vrei sa faci exercitii fizice, o camera plina cu surse de distragere cum ar fi televizorul sau consola de jocuri te poate tenta sa amani momentul si nu te va ajuta deloc. Insa, daca vei alege o camera special creata pentru exercitii, sunt sanse mai mari sa ramai consecvent.

De asemenea, daca vrei sa slabesti, nu mai tine la vedere gustarile nesanatoase, ci doar fructele si legumele.

Gandeste-te de ce ai nevoie pentru a mentine obiceiurile sanatoase si proiecteaza mediul inconjurator in consecinta. 

Incarca mai multe articole
Incarca mai multe articole de Anurag
Load More In Sanatate

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Vezi si acest articol

Dieta Next Level – o solutie pentru a slabi sanatos si a te mentine pe termen lung

Inca te lupti cu kilogramele in plus sau reusesti sa slabesti, dar nu si sa te mentii, si …