Home Sanatate Stresul, COVID-19 si bolile psihice si fizice

Stresul, COVID-19 si bolile psihice si fizice

cele mai bune filme din toate timpurile

Noul coronavirus care a ajuns in intreaga lume, COVID-19, nu ne influenteaza doar fizic, prin imbolnavire, ci si psihic. Pandemia, efectele ei, dar si masurile luate de statele lumii au reusit sa genereze nu doar constientizare a unei probleme noi, ci si frica si stres. Cum ne influenteaza, insa, stresul generat de noul coronavirus, care sunt efectele acestuia si cum gestionam aceasta perioada de criza.

“In ultimele saptamani, stresul a fost imposibil de evitat pentru cei mai multi dintre noi. Fiecare avem propriile situatii generatoare de stres in viata si peste acestea se suprapune riscul unei imbolnaviri cu un virus despre care persista multe incertitudini. In primul rand, trebuie sa acceptam ca e inevitabil sa ne ingrijoram. Cum am putea ramane indiferenti? Poate nici nu ar fi bine sa fim indiferenti. O stare de alerta moderata este necesara pentru a ne adapta la schimbarile determinate de aceasta epidemie”, spune medicul psihiatru Carmen Vochescu. Totusi, mai mentioneaza acesta, “nici o extrema nu e buna. Nici cea in care ne aratam indiferenti”,” nici extrema in care urmarim stirile nonstop si toate celelalte canale mass-media”, mai mentioneaza medicul.

Stresul ne imbolnaveste psihic si fizic

Stresul excesiv poate avea implicatii pe care unii dintre noi nu le banuiau. De la alterarea relatiilor cu ceilalti si pana la scaderea imunitatii si imbolnavire.

Potrivit nimh.nih.gov, a face fata stresului cronic poate fi dificil si stresul constant poate duce la aparitia unor boli grave. Deoarece sursa de stres pe termen lung este mai constanta decat stresul acut, organismul nu primeste niciodata un semnal clar pentru a reveni la functionarea normala. In cazul stresului cronic, aceleasi reactii de salvare a vietii in organism pot perturba sistemul imunitar, digestiv, cardiovascular, somn si reproducere. Unele persoane pot avea simptome digestive in principal, in timp ce altele pot avea dureri de cap, insomnii, tristete, furie sau iritabilitate.

Incordarea continua a corpului din cauza stresului poate contribui la probleme grave de sanatate, cum ar fi: boli de inima, hipertensiune arteriala, diabet si alte boli, inclusiv tulburari mintale, cum ar fi depresia sau anxietatea.  

“In primul rand, stresul excesiv ne impiedica sa gandim limpede si sa luam decizii intelepte”, spune medicul psihiatru Carmen Vochescu. “Apoi adauga niste comorbiditati suplimentare fata de cele existente deja: anxietate generalizata, atacuri de panica, insomnii, fobii, tulburari obsesiv – compulsive, depresii, etc”. Asadar, stresul acesta excesiv poate reprezenta poarta catre afectiuni emotionale, dar nu numai. Pentru ca “anxietatea, depresia, insomniile scad suplimentar capacitatea de aparare a organismului”, ceea ce poate duce la aparitia unor boli fizice, inclusiv raceli mai dese, infectii.

Contracareaza efectele nocive ale stresului

Legat de atitudinea noastra fata de noul coronavirus, COVID-19, dr. Carment Vochescu scpune ca “nici o extrema nu e buna. Nici cea in care ne aratam indiferenti, pe principiul ca noi nu vom fi afectati sau ca toti trebuie sa dobandim anticorpi mai devreme sau mai tarziu. Nici extrema in care urmarim stirile nonstop si toate celelalte canale mass-media, caci vom ajunge sa fim cuprinsi de o anxietate care nu ajuta, ci mai degraba ne paralizeaza.”

Dr. Vochescu Carmen Marcela, medic primar psihiatrie la Psihiatrie-bucuresti.com (0734 609 929)

Prin urmare, cum gestionam aceasta situatie de criza, cum ne adaptam stresului sau cum il scadem?

Sportul, aliatul sanatatii

Exercitiile fizice ne ajuta atat sa scadem stresul, cat si sa fim mai sanatosi. Cele 30 de minute de miscare pe zi se pot traduce in sport practicat acasa. Mai ales daca am decis sa ne izolam la domiciul sau pur si simplu sa nu frecventam locurile aglomerate, asa cum sunt salile de fitness, o idee buna e sa facem sport acasa. Poti opta pentru simpla gimnastica de inviorare sau poti practica un sport cu mcii greutati, pentru mentinerea si dezvoltarea musculaturii. Daca nu ai gantere, poti folosi sticle umplute cu apa pe post de greutati.

Asculta muzica

Relaxanta sau ritmata, muzica ne poate ajuta la ridicarea moralului si schimbarea starii de spirit. Nici macar nu e nevoie sa asculti muzica de relaxare. Pur si simplu asculta muzica pe care o preferi si efectul nu va intarzia sa apara.

Tehnicile de relaxare sunt foarte bune si in aceasta perioada, asa ca vezi si cum poti sa scapi rapid de stres prin 8 tehnici simple de relaxare.

Putem gasi vreun beneficiu al acestei perioade dificile?

Medicul psihiatru Carmen Vochescu a identificat cateva aspecte pozitive ale prioadei prin care inteaga umanitate trece in aceasta perioada. “Familiile vor petrece mai mult timp impreuna: copiii se vor bucura de prezenta parintilor, persoanele care erau prea ocupate pentru a mai pregati hrana in casa si apelau la semipreparate sau fast fooduri vor avea timpul necesar pentru a pregati hrana sanatoasa. Oamenii vor reinvata bucuriile vietii simple, lipsite temporar de distractiilespecific urbane: mall-uri, restaurante, teatre, cinematografe, spectacole etc. Vor reinvata sa aprecieze plimbarile in natura cu copiii, acestia isi vor aminti jocul cu mingea, coarda, sotronul etc.”. De asemenea, spune medicul, “poate vom pretui mai mult viata spirituala si legatura cu Dumnezeu.”

  • Sarcina in vremea coronavirusului COVID-19

    Sarcina in vremea coronavirusului COVID-19

    Aparitia unui virus necunoscut, care se raspandeste cu repeziciune, duce la aparitia unor …
Incarca mai multe articole
Incarca mai multe articole de Roxana Matei
Load More In Sanatate

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Vezi si acest articol

Infectie urinara – simptome, cauze si tratament

Prin infectie urinara se intelege o afectiune care se poate manifesta in oricare dintre or…